موتورخانه و مزایای آن

موتورخانه

موتورخانه ها را می توان در خیلی از ساختمان های چند طبقه ی امروزی پیدا کرد. در واقع هر خانه ای که مجهز به سیستم های گرمایشی و سرمایشی است، لازم است که از یک موتورخانه یا پکیج های کوچک استفاده می کند.

موتورخانه ها می توانند مزایای زیادی داشته باشند. اما آیا می دانید که موتورخانه دقیقا چیست و چه کارکردی دارد؟ می دانید که چه فرقی میان موتورخانه و پکیج وجود دارد؟ اگر پاسخ هیچ یک از این سوالات را نمی دانید، توصیه می کنیم در این مقاله از وب سایت در ساخت، با ما همراه باشید و پاسخ تمام این سوالات را دریافت کنید.

موتورخانه اصلی

موتورخانه چیست؟

اگر گشتی در برخی از ساختمان ها بزنید، متوجه یک فضای چند متری خواهید شد که پر از وسایل الکتریکی و مکانیکی پر سر و صدا است که گرمای زیادی هم از آن ساطع می شود. این وسایل که گاهی بسیار بزرگ و سنگین هم هستند، می توانند تهویه ی خانه را انجام دهند و هوای سرد و گرم تولید و دمای آب را نیز متعادل نگه دارند.

لوله های بزرگ و تجهیزات سنگین موتورخانه ها باعث می شود که حتما جای جداگانه ای در ساختمان برای آن ها در نظر گرفته شود. به این ترتیب خطر کمتری برای ساکنین ساختمان به همراه خواهند داشت و هم این که بهتر می توان از آنها استفاده کرد.

بیشتر بخوانید : بانک اطلاعات ساختمان درساخت

موتورخانه ها به بخش جدایی ناپذیر از ساختمان ها تبدیل شده اند. مزایای این نوع از تجهیزات گرمایشی و سرمایشی به قدری زیاد است که جای خیلی از وسایل دیگر را گرفته اند. اما اجازه بدهید اندکی در مورد این مزایا صحبت کنیم و بگوییم که موتورخانه ها به چه کار می آیند.

مزیت های موتورخانه

همان طور که گفتیم اصلی ترین کار موتورخانه، تولید آب گرم و هوای مطبوع در ساختمان و خانه است. اما علاوه بر این، مزیت های دیگری هم دارد که به آن ها اشاره می کنیم:

· طول عمر بالا

از اصلی ترین مزایای موتورخانه، این است که برای مدتی طولانی عمر می کنند و دچار خرابی و استهلاک نخواهند شد. البته باید توجه داشت که از موتورخانه به درستی استفاده شود و در صورت نیاز به تعمیر، به سرعت تعمیرشان صورت بگیرد. به این ترتیب می توانید اطمینان داشته باشید که تا سال های سال می توان از موتورخانه استفاده کرد و همواره آب گرم و گرمایش مطبوعی در خانه داشت.

· هزینه کمتر

یکی دیگر از مزیت های داشتن موتورخانه در منزل این است که اگر تعداد واحدهای یک ساختمان بیشتر از سه تا باشند، مصرف انرژی به صرفه تر و اقتصادی تری خواهید داشت. با توجه به این که امروزه، بحث بهینه سازی مصرف انرژی، بحث مهم و داغی است، استفاده از موتورخانه می تواند بسیار مفید و کاربردی باشد. با استفاده از یک موتورخانه، قبض های ساکنین واحدهای ساختمان کمتر خواهد شد. چه چیزی از این بهتر؟!

· راه اندازی ارزان تر موتورخانه در قیاس با دستگاه های دیگر

از مشکلات اصلی خیلی از سیستم های گرمایشی برای ساختمان های بزرگ، می توان به هزینه های زیاد راه اندازی اشاره کرد. اما با استفاده از یک سیستم موتورخانه ای می توان برای تمام واحدهای یک ساختمان، آب گرم و گرمایش کافی ایجاد کرد. البته باز هم می گوییم که این سیستم برای ساختمان هایی مناسب است که حداقل سه واحد داشته باشند.

· امنیت موتورخانه

همان طور که ذکر کردیم تمامی تجهیزات موتورخانه معمولا در اتاقی جداگانه در زیر زمین ساختمان قرار می گیرد. به این ترتیب در صورت وجود هرگونه مشکل یا اختلال در آن ها، خطری متوجه ساکنین ساختمان نخواهد بود و امنیت آن ها تضمین خواهد شد.

· جای کمتر

باید به خاطر داشته باشید که تمامی تجهیزات مربوط به موتورخانه و تجهیزات دیگر ساختمانی در یک محیط ثابت جمع می شوند. مثلا تاسیسات آتش نشانی، موتور برق، تابلوهای برق و البته تجهیزات بهداشتی و برودتی، حرارتی هم در موتورخانه قرار می گیرند. به این ترتیب فضای کمتری را اشغال می کنند و به صرفه تر هستند.

· دودکش متمرکز

از دیگر فواید داشتن یک موتورخانه مرکزی در ساختمان، اجرای دودکش متمرکز است. به این ترتیب می توان از هوای آزادی که در بیرون از ساختمان جریان دارد، برای تامین هوای لازم جهت سوخت استفاده کرد. به این ترتیب هم تهویه ی مناسب تری در ساختمان صورت می گیرد و هم این که کمبود اکسیژن رخ نخواهد داد.

· ظرفیت بالاتر دستگاه

همان طور که در این متن اشاره کردیم، تمامی تجهیزات الکتریکی و مکانیکی مورد نیاز برای تولید گرما و سرما در یک مکان جمع شده اند. به همین دلیل این سیستم متمرکز خواهد بود و ظرفیت بیشتری از خود نشان می دهد. به طور کلی، ظرفیت حرارتی موتورخانه مرکزی تا هفتاد درصد از ظرفیت دستگاه های دیگر بیشتر است.

اشغال فضای کمتر در خانه

خیلی از دستگاه های حرارتی مثل پکیج ها، بخشی از خانه را اشغال می کنند. اما با وجود یک سیستم موتورخانه ای، تمامی تجهیزات و ادوات در یک اتاق خارج از محیط خانه جمع می شوند و به این ترتیب فضای مفید خانه را اشغال نمی کنند. بیشتر مواقع موتورخانه را در زیرزمین یا بخشی از پارکینگ ساختمان می سازند تا به راحتی در دسترس باشد.

بیشتر بخوانید : کف کاذب

دقت داشته باشید که تمامی مزیت های مربوط به موتورخانه زمانی صحت پیدا می کند که در یک ساختمان چند واحد استفاده شود. در صورتی که متراژ ساختمان پایین است یا این که تعداد واحدهای آن از 3 تا کمتر می باشد، بهتر است از سیستم های گرمایشی مثل پکیج استفاده کنید.

· پشتیبانی بهتر

اصلی ترین نکته ای که در مورد سیستم موتورخانه ای وجود دارد این است که برای تمامی واحدهای یک ساختمان مشترک است. به همین علت همه ی اعضاء تلاش بیشتری در جهت نگهداری از آن انجام می دهند. هم چنین یک نوع سیستم پشتیبان نیز وجود دارد که اگر سیستم موتورخانه دچار خرابی یا اختلال شد، ساکنین بتوانند همچنان بدون مشکل باشند. در ضمن فراموش نکنیم که اگر خرابی خاصی در سیستم موتورخانه پیش آمد، هزینه های مربوط به تعمیر آن میان اعضا تقسیم خواهد شد و فشار زیادی روی ساکنین وارد نمی شود.

در نهایت این که اگر از موتورخانه برای گرم کردن آب استفاده کنید، مخزن ذخیره آب گرم همواره، مقداری آب گرم خواهد داشت و هیچ وقت بدون آب گرم باقی نمی مانید.

موتورخانه ی اصلی ساختمان

معایب موتورخانه ها

حالا که با مزایا و فواید موتورخانه ی مرکزی آشنا شدید، بد نیست اندکی در مورد معایب موتورخانه نیز صحبت کنیم. چرا که مثل هر دستگاه دیگری، این سیستم نیز معایب خاص خود را دارد.

از اصلی ترین مشکلات مربوط به موتورخانه این است که باید حتما فضای خاصی را برای آن در نظر گرفت. در واقع این فضا می توانید یک اتاق بزرگ در پارکینگ یا حتی کل زیرزمین خانه باشد که طبیعتا فضای زیادی را اشغال می کند. گرچه بار تراکم را از داخل محیط خانه برمی دارد اما باز هم باید اشاره کنیم که فضای زیادی را در اختیار می گیرد.

اگر یکی از واحدهای ساختمان نیازمند بار حرارتی بیشتری باشد، این کار با تاخیر صورت خواهد گرفت. بنابراین اندکی صبوری به هنگام استفاده از موتورخانه لازم و ضروری است.

باید به طور دائم از موتورخانه مراقبت کنید و هرگونه عیب و ایرادی را رصد کرده و به سرعت برطرف کنید. بنابراین کار سرایدار یا مسئول فنی ساختمان بیشتر خواهد شد.

هم چنین باید اشاره کنیم که ترموستات که وظیفه ی تنظیم دما را بر عهده دارد، در داخل آن تعبیه نشده است. این مسئله بدین معنی خواهد بود که نمی توان تنظیمات دلخواهی را روی موتورخانه پیاده سازی کرد. همچنین این مشکل، منجر به تنظیم نبودن مشعل آن نیز خواهد شد که یک معضل آزار دهنده است.

از دیگر معایب مربوط به سیستم های موتورخانه ای این است که دیگ های حرارتی یا همان بویلرها، بعد از مدتی دچار رسوب می شوند. چرا که آب موجود در آن ها، دارای املاح معدنی زیادی است که پس از مدتی تبدیل به رسوبات می شوند و در نهایت دیگ را سوراخ می کنند و یا منجر به نشتی آن می شوند. تعمیر این دیگ ها نیز هزینه هایی برای ساکنین در بر خواهد داشت که غیر قابل چشم پوشی است.
در نهایت این که حق شارژ موتورخانه می تواند محل درگیری و بحث میان ساکنین واحدهای مختلف ساختمان باشد.

موتور خانه ساختمانی

موتورخانه یا پکیج؟

در کنار سیستم های موتورخانه ای، مورد دیگری به نام پکیج ها نیز وجود دارند که در خیلی از خانه ها به کار می روند. این پکیج ها را باید برای ساختمان به صورت جداگانه به کار برد. بنابراین می توان قیاس درستی میان این دستگاه و موتورخانه انجام داد.

اولین مزیت پکیج در قیاس با موتورخانه این است که جای کمتری اشغال می کنند. هم چنین می توان دمای آن ها را از داخل خود واحد و به میل ساکنین تغییر داد. در صورتی که دمای موتورخانه به صورت کلی تغییر می کند و ساکنین معمولا نمی توانند به تنهایی، تغییری در آن ایجاد کنند.

هم چنین نصب و تعمیر پکیج ها ساده تر و بهتر است و تعمیرات ارزان تری خواهد داشت.

در ضمن فراموش نکنیم که پکیج ها مانند موتورخانه سر و صدای زیادی ندارند و جریان آب از داخل آن بدون سر و صدا خواهد بود.

ایمنی پکیج های گرمایشی بسیار بالاست و می توان برای هر واحدی به صورت جداگانه نصبش کرد. اما به هرحال نباید فراموش کنیم که طول عمر کوتاه تری در قیاس با موتورخانه ها دارند و در طول زندگی کاری خود، بارها نیاز به تعمیر پیدا می کنند.

در ضمن یادتان نرود که پکیج ها را برای ساختمان هایی با متراژ زیاد و بالاتر از 300 متر نمی توان به کار برد چرا که توان حرارتی زیاید ندارد.

البته تمام این مزیت ها نسبی است. به این معنی که هر وسیله ای اگر در جای درستی استفاده شود، احتمالا مزیت هایی خواهد داشت و در صورتی که استفاده ی نادرست و نا به جا از آن صورت بگیرد، معایب زیادی از خود نشان می دهد.

مثلا اگر یک پکیج را در ساختمان بزرگی به کار برد، نه تنها نمی تواند حرارت لازم برای محیط را فراهم آورد، بلکه باید از دستگاه های کمکی دیگری مثل بخاری هم برای تامین گرما استفاده کرد.

بنابراین قبل از انتخاب یک سیستم گرمایشی و سرمایشی، بهتر است شرایط محیط را نیز در نظر داشته باشید.

مثلا اگر یک ساختمانی چند طبقه دارید که واحدهای زیادی در آن وجود دارند، استفاده از یک محیط کوچک در زیرزمینیا پارکینگ ساختمان، چندان غیر معقول به نظر نمی آید. چرا که مزایای آن نسبت به معایبش بیشتر خواهند بود. در ضمن فراموش نکنید که قدرت موتورخانه ها بیشتر است و کمتر از پکیج ها نیاز به تعمیر دارند.

بیشتر بخوانید : حفاظ ساختمانی و انواع آن

البته این مسئله بدین معنی نخواهد بود که یک سیستم موتورخانه ای به هیچ وجه احتیاجی به تعمیر پیدا نمی کند اما در قیاس با پکیج ها، دوره های چک موتورخانه طولانی تر است.

در نهایت انتخاب یک موتورخانه و یا پکیج، به نیاز شما و ساختمان بستگی دارد. تسویه می کنیم در این مورد از راهنمایی یک فرد متخصص و ماهر بهره مند شوید.

بانک اطلاعات ساختمانی در ساخت

حالا که با مزایای موتورخانه آشنا شدید، می خواهیم مژده ی بزرگی بدهیم. تمام کسانی که به نحوی با خدمات نصب و تعمیر موتورخانه ها سر و کار دارند، بهتر است این مطلب را از دست ندهند:

وب سایت در ساخت، دارای یکی از بهترین بانک های اطلاعات ساختمانی تهران و کرج است. این بانک اطلاعاتی که شامل مهم ترین اطلاعات مربوط به ساختمان های در حال ساخت تهران است(مثل شماره تماس سازندگان، آدرس پروژه، متراژ و امکانات و…) می تواند بهترین دستیار شما برای تبیین یک استراتژی بازاریابی درست باشد.

با استفاده از اطلاعات موجود در بانک اطلاعات ساختمانی می توانید محصولات ساختمانی خود را بهتر بفروشید و مشتریان بیشتری کسب کنید. در ضمن همواره از تغییر و تحول پروژه های ساختمانی تهران و کرج آگاه خواهید بود و جزو اولین نفراتی می شوید که محصولات خود را به سازندگان تبلیغ می کنند.

یادتان نرود که بازارهای ساختمانی، عرصه ی رقابتی سنگین میان فروشندگان است. بنابراین اگر می خواهید در این رقابت پیروز باشید، باید از تمام ابزارهای موجود مثل بانک اطلاعات ساختمانی بهره مند شوید.
در نهایت امیدواریم که این مطلب برایتان مفید بوده باشید.