پکیج دیواری و انواع آن

پکیج

زمانی که صحبت از تهویه ی مطبوع هوا می شود، اولین چیزی که به ذهنمان میرسد، سیستم های گرمایشی پکیج است که امروزه در خانه های زیادی از آنها استفاده می شود. پکیج ها سال هاست که به عضو مهمی از خانه های ما تبدیل شده اند و جای بخاری های گازی و قدیمی تر را گرفته اند.

اما در این مطلب می خواهیم به طور مفصل به پکیج دیواری و انواع آن بپردازیم. پکیج های دیواری را انواع زیادی دارند که در این مقاله از وب سایت در ساخت به آن ها اشاره می کنیم.

پکیج دیواری چیست؟

در ابتدا باید توضیحات مختصری در مورد خود پکیج ها بدهیم. در واقع زمانی که صحبت از پکیج می شود، منظورمان دستگاهی است که می تواند آب سرد و گرم را برای واحدهای مختلف یک ساختمان تامین کند. حال ممکن است این پکیج ها به شکل دیواری یا زمینی یا هر نوع دیگری باشند.

در واقع اگر بخواهیم به رقیب جدی پکیج ها اشاره کنیم، باید از موتورخانه نام ببریم که بیشتر به درد ساختمان هایی با واحدهای زیاد می خورد. اما اگر ساختمانی دارید که تعداد واحدهای آن از 4 تا کمتر است، بهتر است که به سراغ استفاده از پکیج های دیواری بروید.

مزیت های پکیج دیواری

از بزرگ ترین مزیت های پکیج های دیواری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

· جای بسیار کمی می گیرد و می توان آن را داخل یک کابینت قرار داد. برخلاف موتورخانه ها که حتما نیازمند یک فضای بزرگ و وسیع بودند.

· هم چنین باید اشاره کنیم سوخت مصرفی پکیج ها در قیاس با موتورخانه بسیار کم تر است و علاوه بر این بازدهی انرژی بیشتری نیز دارد.

· البته نباید فراموش کنیم که استفاده از پکیج در ساختمان، باعث می شود که نیاز به لوله کشی های وسیع در سازه کمتر شود.

· در نهایت این که هر واحد از ساختمان می توان به طور مستقیم گرمایش خانه ی خود را کنترل کند. مزیتی که در مورد موتورخانه ها نمی توان گفت.

انواع پکیج

انواع پکیج

نکته ای که باید در مورد انواع پکیج ها بدانید این است که آن ها را می توان به شیوه های مختلفی دسته بندی کرد. مثلا بر اساس محل نصب یا سیستم های احتراق و …

در ادامه تصمیم داریم به انواع پکیج ها از لحاظ های مختلف بپردازیم. با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید :کفسابی ساختمان

انواع پکیج از لحاظ محل نصب

· پکیج دیواری

اصلی ترین نوع پکیج هایی که در ساختمان به کار میروند، همین پکیج های دیواری هستند. عموم مواقع این نوع پکیج ها را در آشپزخانه و داخل یکی از کابینت ها قرار می دهند. اندازه ی این پکیج ها بسیار کوچک است و جای زیادی را اشغال نخواهد کرد. به همین دلیل زیبایی آشپزخانه را بر هم نمی زند. شاید به همین دلیل است که بیشتر افراد به سراغ خرید این نوع از پکیج های دیواری می روند.

یکی از مهم ترین نکاتی که در مورد پکیج های دیواری باید به آن توجه داشته باشید این است که منبع ذخیره ای در پکیج های دیواری وجود ندارد. به همین دلیل است که نمی توان در هنگام مصرف، آب گرم نیز تامین شود. به همین دلیل است که اولویت پکیج های دیواری بر گرم کردن آب مصرفی است.

زمانی که شیر آب گرم را باز می کنید، تمام قدرت پکیج صرف گرم کردن این آب می شود. اگر شیر آب را به مدتی طولانی باز نگه دارید، آن وقت ممکن است که رادیاتور سرد شده و در نتیجه آب مصرفی شما نیز سرد شود.

بنابراین این مشکل در مورد پکیج های دیواری وجود دارد که مدت زمانی لازم دارند تا آب را گرم کنند و قدرت لازم برای نگه داشتن این گرما را در اختیار ندارند.

همان طور که احتمالا می دانید، پکیج ها نیز مثل هر وسیله ی گرمایشی دیگری دارای دودکشی هستند که دود ناشی از احتراق را به بیرون منتقل کنند. جهت انجام این کار، پکیج های دیواری به یک فن مجهز هستند که دود را به بیرون هدایت می کند.

علاوه بر این، پکیج دیواری برای احتراق نیز به اکسیژن احتیاج دارد. از همین رو، دودکش های پکیج دو جداره هستند که یک جداره برای خروج دود ناشی از احتراق به کار می رود و جداره ی دیگر جهت جذب اکسیژن جهت انجام عملیات احتراق!

· پکیج های زمینی

در کنار پکیج های دیواری، نوع دیگری از پکیج ها نیز وجود دارد که روی زمین قرار می گیرند و معمولا به درد واحدهایی می خورند که بزرگ هستند. چرا که توان حرارتی بالایی دارند و نمی توان از آن ها در آشپزخانه های کوچک استفاده کرد.

یکی از بزرگترین مزیت های پکیج های زمینی این است که بعد از قطع برق هم تا مدت کوتاهی آب گرم خواهید داشت چرا که یک منبع ذخیره ی آب گرم در آن وجود دارد.

در گذشته از این پکیج های زمینی در ابعاد و توان های کوچک تر نیز استفاده می شد. اما امروزه با توجه به این که پکیج های دیواری کارایی و مزیت های خیلی بیشتری دارند، کاملا کنار گذاشته شده اند و کمتر کسی به سراغ آن ها می رود.

بیشتر بخوانید : موتورخانه و انواع آن

زمانی که از پکیج های زمینی استفاده می کنید، در واقع خودتان را از آبگرم ها خلاص کرده اید و برای حمام کردن و شست و شو نیازی به آن ها نخواهید داشت. ناگفته نماند که خود پکیج های زمینی نیز دارای چندین نوع هستند که انتخاب یکی از انواع آن ها بستگی به کاربرد و محل نصبشان دارد.

یکی از اصلی ترین مشکلاتی که در رابطه با پکیج های زمینی وجود دارد این است که سر و صدای زیادی به راه می اندازند و آرامش ساکنین را گاهی به هم می زنند.

باید بدانید که این دسته از پکیج ها، دارای یک دیگ آب گرم چدنی هستند که ظرفیت حرارتی آن برابر با 28 الی 150 کیلو وات است. معمولا این نوع پکیج ها را در زیرزمین خانه یا پارکینگ به شکل مرکزی نصب می کنند تا سر و صدای آن نیز منجر به آزار ساکنین نشود. در ضمن با نصب این پکیج ها در زیرزمین، می توان دریچه ای هم برای ورود هوای تازه برای آنها تعبیه کرد.

تمام این ویژگی ها باعث شده است که از پکیج های زمینی بیشتر در ساختمان های بزرگ و ویلاهای چند طبقه استفاده شود.

· پکیج زمینی ایستاده

یکی دیگر از انواع پکیج هایی که امروزه در بازار می بینیم، پکیج هایی است که زمینی اما ایستاده هستند و به درد ساختمان های بزرگ و ویلای دوبلکس می خورند. اگر بخواهیم محصولی مثل پکیج دیواری و زمینی را با هم ترکیب کنیم، نتیجه اش احتمالا پکیج زمینی ایستاده خواهد بود. توان حرارتی این دستگاه بسیار بالاست و دارای دو خروجی می باشد. به این ترتیب می توان از دو سیستم گرمایشی متفاوت برای جاهای مختلف ساختمان استفاده کرد. مثلا ممکن است یک قسمت از خانه از سیستم رادیاتوری استفاده کند و بخش دیگری از آن به سراغ گرمایش از کف برود. باید بدانید که دمای مورد نظر در این دو سیستم کاملا متفاوت است. اما با وجود پکیج زمینی ایستاده می توان هر دو مدار سیستم را تغذیه کرد.

پکیج های ساحنمانی

انواع پکیج ها بر اساس سیستم احتراق

همان طور که در گوشه ای از این متن اشاره کردیم، پکیج های زمینی خود به چند دسته تقسیم می شوند. یکی از این دسته بندی ها بر اساس سیستم احتراق و شعله های آن هاست:

· پکیج زمینی با مشعل

همان طور که از نامشان نیز پیداست این نوع پکیج های زمینی بر اساس یک سیستم احتراق کار می کنند. در واقع پکیج های زمینی مشعل دار دارای یک مشعل خطی و مبدل حرارتی مستقیم هستند تا به این ترتیب گرمایش مورد نظر را ایجاد کنند. اما باید بدانید که هیچ گونه دیگ حرارتی در این نوع از پکیج های زمینی وجود ندارد و تنها از یک مبدل صفحه ای یا همان مخزن استفاده می کنند.

· پکیج زمینی بدون مشعل

نوع دیگری از پکیج های زمینی، پکیج هایی است که بدون مشعل کار می کنند. ظرفیت این نوع پکیج ها بالاتر است و دارای یک دیگ چدنی یا فولادی هستند. سوخت مورد نیاز این پکیج ها نیز ممکن است از گازوئیل، گاز یا …باشد. داشتن دیگ در این نوع از پکیج های زمینی باعث شده است که تامین گرمایش و آب گرم برای محیط های بزرگ تری امکان پذیر باشد. به همین دلیل است که در ساختمان های بزرگ از این نوع پکیج های زمینی استفاده می شود.

انواع پکیج زمینی از لحاظ سیستم تامین آب

همان طور که در ابتدای متن نیز گفتیم یکی از اصلی ترین وظایف پکیج ها، این است که بتوانند آب گرم را نیز تامین کنند. یکی از مهم ترین پکیج هایی که وجود دارد در واقع از نوعی مبدل صفحه ای استفاده می کنند که از طریق آن، آب گرم را تامین می نماید. اما باید اشاره کنیم که ظرفیت این نوع پکیج ها برای تولید آب گرم پایین است و اگر در منطقه ای زندگی می کنید که آب مصرفی شما دارای املاح زیاد است، پس بهتر است استفاده از این نوع پکیج های زمینی را فراموش کنید.

بیشتر بخوانید : بانک اطلاعات ساختمان درحال ساخت

گاهی مواقع می توان از دستگاه های رسوب گیر برای جلوگیری از بروز این مشکل استفاده کرد اما همواره پاسخ دهی خوبی نخواهند داشت. بنابراین بهتر است که از این پکیج های زمینی برای جاهای استفاده شود که سختی آب آن ها پایین است.

انواع پکیج ها از لحاظ خروجی آلاینده و فن

همان طور که در متن نیز اشاره کردیم برخی از پکیج ها دارای دو خروجی هستند که از طریق آن ها هم اکسیژن مورد نیاز برای احتراق را به دست می آورند و هم این که دود ناشی از احتراق سوخت را به بیرون از محیط هدایت می کنند. حالا باید بدانید که پکیج ها از لحاظ خروجی آلاینده ها خود به دو دسته تقسیم می شوند:

· پکیج های فن دار

همان طور که از نامشان نیز پیداست این نوع پکیج ها دارای فن و دودکش هستند. در واقع دودکشی این نوع فن ها دو جداره است. طبق توضیحاتی که در بالای همین متن به آن اشاره کردیم، پکیج های فن دار دارای دودکش، از یک جداره ی دودکش برای جذب اکسیژن مورد نیاز جهت احتراق استفاده می کنند و از جداره ی دیگر نیز جهت خروج آلاینده ها بهره می برند.

به همین خاطر است که چنین پکیج هایی، محیط خانه را سالم و تمیز نگه می دارند.

در واقع اگر بخواهیم یکی از استانداردترین پکیج های موجود در بازار را به شما معرفی کنیم، باید به همین نوع پکیج های فن دار اشاره کنیم که علاوه بر گرم کردن خانه، می توانند آب گرم را به شکل فوری در اختیار مصرف کنندگان قرار بدهند. در ضمن حتی می توان این نوع پکیج ها را با کولر گازی نیز ترکیب کرد و به این ترتیب در مصرف انرژی صرفه جویی صورت بگیرد.

· پکیج های بدون فن

نوع دیگری از پکیج ها در بازار موجود است که بدون نیاز به فن کار خود را انجام می دهند. در واقع اصلی ترین تفاوت این نوع پکیج ها با پکیج های فن دار این است که اکسیژن مورد نیاز برای سوخت را از محیط خانه به دست می آورند. البته هیچ گونه دودکشی هم برای هدایت دود ناشی از احتراق به خارج از منزل ندارند و شاید به همین دلیل باشد که کمتر در خانه از آنها استفاده می شود.

بیشتر بخوانید : کف کاذب

در نهایت باید بگوییم که پکیج های مختلف زمانی به بهترین کارکرد خود میرسند که در جای درستی از آن ها استفاده شود.

انواع پکیج

سخن آخر

در نهایت می خواهیم مژده ی بزرگی به تمام کسانی بدهیم که به نوعی با فروش پکیج های دیواری یا نصب آن ها مرتبط هستند و کارشان در این زمینه می باشد:

وب سایت در ساخت، دارای یکی از بزرگترین بانک های اطلاعات ساختمانی کشور است. اطلاعات پروژه های ساختمانی تهران و حومه در این دیتابیس فهرست شده است. پروژه هایی که احتمالا مشتریان بالقوه ی شما هستند و با اندکی تلاش به مشتریان بالفعل شما تبدیل می شوند.

با استفاده از این بانک اطلاعات ساختمانی می توانید استراتژی بازاریابی دقیقی برای فروش بیشتر محصولات خود داشته باشید و به این ترتیب کسب و کار خود را رونق دهید.